¿Com s’ha de plantejar un Cicle de Màrqueting i Publicitat perquè els alumnes n’aprenguin de veritat? Aquesta és la pregunta quan treballem a un Cicle que és tan i tan especial com és el de Màrqueting i Publicitat.
Sembla que tots els nois i noies d’aquesta edat hagin de saber tot el que té a veure amb la publicitat, però estem molt lluny d’això. En són usuaris -o la pateixen, com tothom, a les seves xarxes socials; però de la convencional, la de la tele, la ràdio i la premsa, no en saben res ni els interessa i de la qual poden trobar al carrer, ni s’hi fixen.
Per tant, com hem de fer-ho per aconseguir interessar el nostre públic -els i les alumnes que tenim a les aules? Aquí en trobareu algunes claus…
Treballar al món del màrqueting té molt de futur
Aquesta és la primera idea que els alumnes que entren en un cicle de màrqueting i publicitat han de tenir molt clara.
I és molt bo començar el que sigui de manera optimista i positiva. Ja n’hi ha prou de missatges negatius. Els joves d’aquestes edats ja en reben massa. A un Cicle de màrqueting no poden trobar-se amb missatges negatius. És un contrasentit.
Això s’ha de vendre bé i els que ens dediquem al màrqueting i a la publicitat, a més, ens trobem amb una realitat que es ven sola. El màrqueting -especialment el digital- té molt de futur.
Abans, a l’era abans d’internet, les agències de publicitat eren monstres enormes que es movien a cop de talonari, amb xifres estratosfèriques i que només servien a empreses gegants i amb pressupostos gairebé infinits, però de cop va arribar el present.
La realitat avui en dia és que tothom ha de fer publicitat, si no la fa, no existeix. Amb l’avantatge que ara fer publicitat digital és molt barat i té un gran retorn de la inversió, si es fa bé.
Han aparegut moltíssimes agències de publicitat petites que es mouen amb velocitat de Velocirraptor entremig dels dinosaures i els hi prenen clients sense parar.
Nois i noies, aquí hi ha mercat per vosaltres!
Aquestes agències petites necessiten gent creativa, amb actitud trencadora i que vulgui guanyar diners divertint-se.
No em direu que això no es pot vendre bé.
Aprendre com si entrenessis
El màrqueting s’aprèn fent màrqueting. Si vols fer-ho molt bé, prova moltes coses.
“Com que entreno molt, tinc molta sort.” Aquesta és una frase d’una de les icones del Golf i també de la publicitat, Tiger Woods.
Qualsevol que es dediqui a això del màrqueting ha de tenir-ho clar. La realitat del màrqueting i la publicitat consisteix en una cosa tan senzilla com fer i revisar el què has fet per fer-ho millor cada vegada.
Doncs a un Cicle de Màrqueting i Publicitat és el què els alumnes han de fer sense parar cada dia a l’aula.
¿Què és FER? Entrenar-se!
Tenir idees, dissenyar cartells, fer campanyes, imaginar eslògans, mossegar audiències que el professorat els plantegi amb el màrqueting de guerrilla més provocador, sortir al carrer a veure la realitat, analitzar i analitzar campanyes d’èxit i també les fracassades, és clar que sí, provar i provar coses sense parar, ficar la pota moltes vegades i després tornar-hi una vegada més fins a encertar-la…
Això és el màrqueting a la realitat i això ha de ser el màrqueting a l’escola cada dia, a cada classe.
Tot pràctic, res de teoria
No fotem! El màrqueting és la realitat, és la pràctica constant. Deixeu-vos de teories i definicions. Que es barallin amb les idees i les converteixen en campanyes.
L’escola que vulgui fer Màrqueting i Publicitat i pensi com una escola de batxillerat ha de tancar.
Si una escola es vol atrevir a fer el Cicle de Màrqueting, o penses d’una manera nova cada any o ja pots plegar perquè la realitat et passarà per sobre.
Per tant, si penses en classes teòriques en què el profe està explicant cinquanta minuts, em sap greu dir-t’ho, però estàs passat de moda. Estàs mort, company. Això és una muntanya russa i no para d’anar amunt i avall. Per tant, deixa els teus llibres al prestatge, deixa els teus exàmens al bagul dels records i llença’t al buit cada dia que entris a classe, perquè el què vas explicar ahir, amic, amiga, avui l’algoritme de Google pot haver decidit que ja no és així.
Com es combat això?
Fàcil. Fent-ho tot pràctic. Els nois i noies que fan màrqueting, han de fer-lo, no han de saber-se’l de memòria.
Que no parin de fer, de buscar, d’investigar, de mirar amb els ulls ben oberts.
És feina dels profes que ens dediquem a això crear l’espectacle a cada hora de classe perquè els alumnes sentin que la muntanya russa no s’atura i que el vertigen és divertit.
El màrqueting ha de ser divertit
Per tant, les classes de màrqueting també ho han de ser.
Quina mena d’exemple de màrqueting serien unes classes avorrides?
Sí, ja sé que també hi ha l’anàlisi de dades i la investigació comercial i tot això que sembla que no pot ser divertit, però us dic una cosa, es venen medicaments pel mal de cap, d’altres per no fer-se pets, per aprimar-se, comprem coses que no necessitem perquè algú ens les ven bé! Es ven de tot, i quan es ven, és interessant de veure, és atractiu, ens crida l’atenció. Doncs amb les classes s’ha d’aconseguir el mateix. Posa’t les piles i ven bé el teu producte.
Si ets profe a un cicle de màrqueting i publicitat, ja et pots anar llevant la son de les orelles. El què saps només és una part del teu valor, si no ets capaç de vendre bé allò que saps, ho tens cru per connectar amb el teu públic i, si no tens públic, no tens res.
Això també és una de les claus del màrqueting.
Que tingui a veure amb la realitat de l’alumne, amb el seu projecte
La millor manera que una cosa ens interessi és que tingui a veure amb nosaltres.
Voleu fer que els alumnes de màrqueting s’interessin pel que faran a un cicle? Doncs que ho hagin de posar en pràctica a la seva realitat en forma del seu propi projecte.
Que hagin de fer que una idea acabi sent un negoci. Sí un negoci. Que el Cicle els doni l’opció de guanyar diners, de fer calaix, de tenir pasta. Diners de veritat.
Plantegem als alumnes un repte: “Posa el teu negoci en marxa en dos anys. Nosaltres t’ajudem.”
Qui es pot resistir a guanyar diners?
En el moment en què un noi o una noia veu que té entre mans una manera de fer diners s’interessa molt més per allò que ha d’aprendre per aconseguir fer-lo realitat. No són idiotes. No estan acomodats. El què passa és que els hi ha dit tothom tantes vegades que crear un negoci és molt difícil, que s’ho han cregut.
I no és veritat.
En el moment que som ja podem dir que mai no havia estat tan fàcil tenir un negoci digital i vendre a tot el món. Avui, per primera vegada a la història de la humanitat, una persona des de L’Hospitalet pot dirigir una multinacional que vengui a tot el món -literalment- amb socis absolutament brutals com Amazon, Google o Meta.
Voleu deixar passar aquesta oportunitat?
L’escola ha de lluitar contra el que els han dit els seus pares, contra el que els diu cada dia la premsa i la societat, contra els venedors de fum que els diuen que qualsevol ho pot aconseguir, contra els profes cansats de la seva feina que com que no s’han atrevit a fer res més que viure d’un sou no volen que un noi o una noia de vint anys els demostri que s’han equivocat…
Però és que, senyores i senyors, benvolgut públic, aquí es fa màrqueting. Això vol dir que aquí tot és diferent.
Aquí es ve a aprendre a guanyar diners.
En aquest article tens les claus de què fem al Cicle de Grau Superior de Màrqueting i Publicitat del CE. Jaume Balmes.
No fem el que fa tothom. Fem el que no fa ningú i creiem que això que t’oferim és la clau al teu futur.
Si t’agrada una mica aquest món, si penses que estaria bé atrevir-te a posar les teves idees en joc i convertir-les en el teu negoci, t’estem esperant. Tenim molts exemples d’alumnes que han tingut èxit amb aquest sistema. Si els vols conèixer, et deixem les seves webs o xarxes socials:
Fes clic en el botó que trobaràs a sota i contacta amb la secretaria de l’escola per reservar la teva plaça!
Volem treballar amb tu perquè el teu futur pot ser molt més divertit del que penses.
Jaume Josa
Cap del Departament de Màrqueting del CE Jaume Balmes